Gezond vermageren

Deze informatie is niet meer actueel!
In een reeks van acht lessen ga je samen met lotgenoten en onder begeleiding van een ervaren diëtiste op zoek naar een gezond eet- en beweegpatroon. Drie maanden na de laatste les, komen we nog eens samen om te zien hoe het op dat moment gaat: houdt iedereen goed vol? Beweeg je nog altijd? En hoe zit het nu met je gewicht? Het is ook het uitgelezen moment om je vragen of onzekerheden te delen ...

Wanneer

  • 03 september ’19 (di)
    van 19.30 u tot 21.30 u

Prijs

€ 75,00 (Basistarief: 75,00 €; CM-leden met verhoogde tegemoetkoming: 40,00 €; Niet CM-leden: 150,00 €)

Waar

naam
CM-regiokantoor
adres
Oude Stationsstraat 128700 Tielt

Contact

Telefoon
051 26 53 00
gezondheidsbevordering.roeselaretielt@cm.be

Info

In een reeks van acht lessen ga je samen met lotgenoten en onder begeleiding van een ervaren diëtiste op zoek naar een gezond eet- en beweegpatroon. Drie maanden na de laatste les, komen we nog eens samen om te zien hoe het op dat moment gaat: houdt iedereen goed vol? Beweeg je nog altijd? En hoe zit het nu met je gewicht? Het is ook het uitgelezen moment om je vragen of onzekerheden te delen met de voedingsdeskundige.

Inhoud van de cursus
Om gewichtsverlies op lange termijn te bereiken, volstaat het niet om enkel gezonder te eten. Daarom werken we in deze cursus ook op beweging en levensstijl. De lessen steken boordevol tips en praktische informatie voor al wie op een duurzame en haalbare manier zijn gewicht onder controle wil houden. Deze groepscursus biedt ondersteuning. Je kunt er je verhaal kwijt en bij elke bijeenkomst is er een weegmoment en kans tot een persoonlijke begeleiding. Eén les wordt begeleid door een psycholoog. Hij legt uit waarom vermageren vaak zo moeilijk is en hoe we nu eindelijk kunnen weerstaan aan die 'goestingskes'.

Hieronder vind je een korte samenvatting van welke onderwerpen allemaal aan bod komen. Je krijgt de nota's elke les doorgemaild.
voedingsdriehoek, BMI/ middelomtrek, energiebalans, calorische waarde van voedingsmiddelen, dieetschema man & vrouw, dagschema, bordspiegel, waarden /waardering, belang bewegen + stappenteller, de psychologie achter 'vermageren', hoe weerstaan aan 'goestingskes', caloriearme kooktechnieken, etiketten lezen en interpreteren, light producten, stappenplan, doelstelling, wat zijn mijn struikelblokken, variatie in het dieetschema (14-dagen menu), stappenplan, doelstelling, recepten uit een tijdschrift/ internet bewerken, nazorg van een dieet: hoe blijf ik op peil met mijn gewicht?

Doelgroep
Deze cursus richt zich specifiek tot mensen met een BMI (Body Mass Index) van minimaal 25 en minstens 2 reeds aanwezige risicofactoren (bijv. hoge bloeddruk, suikerziekte...). Personen met een BMI hoger dan 30 kunnen zonder bijkomende voorwaarden deelnemen.
Je persoonlijk BMI bekom je door je gewicht (kg) te delen door je lengte maal lengte (uitgedrukt in meter).

Om ervoor te zorgen dat we de juiste doelgroep bereiken, zal iedereen die zich inschrijft, per e-mail een intakeformulier ontvangen. De begeleidende diëtiste zal de formulieren nazien en op basis daarvan beslissen of je aan de cursus kan deelnemen of niet.

Ism. Thuiszorgcentrum

Bron: UiTinVlaanderen.be