Fotografiecircuit: De tuin der lusten, remixed

Hiëronymus Bosch (ca.1450-1516) schilderde 'De tuin der lusten' vanuit een rooms-katholieke instelling. De zwarte personages stellen de gevallen engelen voor die de witte personen verleiden tot seksuele- en andere aardse geneugten. Vooral in het middenpaneel van dit drieluik steekt hij een moralistische vinger op, en waarschuwt ervoor dat wie zich aan een decadente levensstijl overgeeft...

Wanneer

  • 11 maart ’24 (ma)
    van 09.00 u

Prijs

Gratis

Waar

naam
Cultuurcentrum Gildhof
adres
Sint-Michielstraat 98700 Tielt

Contact

Telefoon
051 42 82 20
reservatiedienst.gildhof@tielt.be
website
http://gildhof.be

Info

Hiëronymus Bosch (ca.1450-1516) schilderde 'De tuin der lusten' vanuit een rooms-katholieke instelling. De zwarte personages stellen de gevallen engelen voor die de witte personen verleiden tot seksuele- en andere aardse geneugten. Vooral in het middenpaneel van dit drieluik steekt hij een moralistische vinger op, en waarschuwt ervoor dat wie zich aan een decadente levensstijl overgeeft, na het kortstondige genot, voor eeuwig zal branden in de hel.


Hoe ouder hij wordt, hoe meer Jean Marie Piron zich ervan bewust wordt dat de tijd aan één kant van het leven steeds korter wordt. Omdat hij tot nog toe geen enkel bewijs heeft gevonden van een leven na dit aardse bestaan, heeft hij in zijn reeks 'De tuin der lusten, remixed', als metafoor, etherische, broze, uitwaaierende, door de wind verwaaide, kortstondig waarneembare wolkjes gekozen.



Hij stelt de zwart-wit tegenstelling van Hiëronymus Bosch in vraag, en doet dat aan de hand van fotografische procedés. De voornamelijk lichte negatief beelden worden gespiegeld door de donkere positief beelden. Zowel de donkere als de lichte foto's vertonen tal van grijstinten, waardoor hij poneert dat donker niet enkel slecht is en licht niet enkel goed, maar alles een mengvorm is van beide. Van eeuwigheid is al evenmin sprake, want wanneer de camera een beeld heeft ingeblikt, wordt het enkel nog een herinnering aan wat eens was.



Hoewel Jean Marie Piron reeds in zijn jeugdjaren fotografie beoefende, is hij pas na zijn 50ste (midden jaren '90) een analoge opleiding gaan volgen aan de kunstacademie te Mortsel.
Zo'n 10-tal jaren later schakelde hij volledig over op digitale toestellen.
In 2021 viert hij zijn 25-jarig jubileum als fotograaf. Hij laat hier een paar beelden uit zijn groot archief de revue passeren. Zijn stijl is stilaan geëvolueerd naar een abstract realisme.
Zijn foto's getuigen van een ogenschijnlijke simpliciteit, maar verbergen soms toch een niet te schatten gelaagdheid.



Open ma, di, woe, vrij van 9.00 tot 12.00 en 13.30 tot 17.00 uur, do van 09.00 tot 12.00 en 13.30 tot 18.00 uur / 1 uur voor de voorstellingen