Huwelijk, aangifte Belgen

Maak een afspraak

Aangifte van huwelijk is het officieel registreren van het geplande huwelijk bij de Dienst Burgerlijke Stand.

Voorwaarden

De voorwaarden om te kunnen huwen, worden bepaald door de wet van het land waarvan men de nationaliteit heeft.  De belangrijkste huwelijksvoorwaarden voor Belgen zijn :

  • Minimumleeftijd van 18 jaar. De jeugdrechtbank kan die leeftijdsbeperking opheffen als daar goede redenen voor zijn.
  • Toestemming van de echtgenoten :  Beide partners moeten vrijwillig toestemmen in het huwelijk.   Een gedwongen huwelijk is verboden.
  • Geen huwelijksbeletsel : huwelijk tussen personen met een te nauwe bloed- of aanverwantschap, zijn verboden.  De Koning kan om gewichtige reden dat verbod opheffen.  Dit moet via een verzoek aan de FOD Justitie aangevraagd worden.
  • Verbod op bigamie : iemand die getrouwd is, kan geen nieuw huwelijk aangaan, zonder dat het eerste huwelijk ontbonden is. Dit geldt ook voor vreemdelingen, die in België trouwen, ook al is polygamie volgens hun eigen nationale wet toegestaan.  Bigamie is een strafbaar feit.
  • Verbod op schijnhuwelijk : een huwelijk aangaan, waarbij de intentie van minstens één van de echtgenoten niet gericht is op het tot stand brengen van een duurzame levensgemeenschap, maar alleen op het verkrijgen van een verblijfsrechtelijk voordeel, is verboden en strafbaar.

Wie

De aangifte gebeurt samen door de aanstaande echtgenoten. 
De aangifte kan ook door één van de partners gebeuren, op voorwaarde dat deze een gelegaliseerde volmacht van de andere partner kan voorleggen. Uit deze volmacht blijkt dat de andere partner toestemt in de aangifte.

Wanneer

De aangifte gebeurt vanaf  6 maanden tot 15 dagen voor het huwelijk.

In de praktijk vraagt de Dienst Burgerlijke Stand dat je eerst telefonisch of schriftelijk (mail, fax) contact opneemt met de Dienst Burgerlijke Stand, ten laatste 6 weken voor het huwelijk.  

Waar

Je doet aangifte van huwelijk bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente waar één van beide partners is ingeschreven in het bevolkings-, vreemdelingen- of wachtregister.

Hierop zijn een aantal uitzonderingen bv. Belgen die in het buitenland wonen, personen die geen officiële inschrijving in België hebben of die niet verblijven in hun officiële woonplaats. De Dienst Burgerlijke Stand zal meer informatie geven.

Welke documenten meebrengen

  • Identiteitskaart beide partners
  • Kopie van de identiteitskaart van de meerderjarige getuigen (maximaal 4 personen)
  • In voorkomend geval, gelegaliseerde volmacht van één partner 

Alle overige documenten van  het huwelijksdossier worden verzameld door het stadsbestuur, tenminste als je in België geboren bent en woont.

Vandaar dat het noodzakelijk is om ten laatste 6 weken voor het huwelijk contact op te nemen met de Dienst Burgerlijke Stand.

Kostprijs

Er wordt een kostprijs van € 29,50 aangerekend voor het huwelijksboekje (vanaf 01.01.2025).

Voor huwelijken die op een weekdag (m.u.v. vrijdag tussen 16u-18u) worden voltrokken, wordt een bijkomende retributie van 88,50 euro aangerekend (vanaf 01.01.2025).  

Je kan met bancontact of cash betalen.


 

Naar top