naar top
Gemeente staden

Nieuw e-loket burgerzaken

Sinds 1 mei is het digitaal loket burgerzaken nog eenvoudiger. Je kan vanaf nu de klok rond en van op elk toestel jouw burgerzaken digitaal afhandelen via www.tielt.be.

24 uur op 24, zeven dagen op zeven, op elke locatie én
op elk toestel jouw burgerzaken digitaal afhandelen via www.tielt.be.

Bij de dienst Burgerzaken kan je terecht voor bijvoorbeeld een bewijs van woonst, gezinssamenstelling, geboorteakte, uittreksel centraal strafregister … Vanaf nu kan je heel wat van deze documenten online aanvragen en ontvangen. Ook zaken hieromtrent doorgeven, werd heel wat gebruiksvriendelijker en meer toegankelijk.


ENKELE MUISKLIKKEN EN … KLAAR!

Je kan dit op élke locatie: thuis, op het werk, openbare computer … en op élk toestel: pc, laptop, smartphone, tablet …

Geen onnodige verplaatsingen meer naar het stadhuis, geen wachttijden meer aan het loket, in enkele muisklikken vind je de meeste documenten automatisch en printklaar in je mailbox.

Sommige zaken kunnen evenwel nog niet automatisch afgehandeld worden, zoals bijvoorbeeld een uittreksel centraal strafregister type 596.2 - contact met minderjarigen of een akte burgerlijke stand aangevraagd voor iemand anders dan jezelf.

In deze gevallen is een tussenkomst van de medewerkers van de dienst Burgerzaken wettelijk nog vereist. In dit geval wordt de behandelingstermijn zo kort mogelijk gehouden en ook dan ontvang je het document in je mailbox.

Aangifte van adreswijziging kan ook via het vernieuwde e-loket. Na de controle door de wijkagent hoef je je maar éénmaal aante bieden bij de dienst Burgerzaken voor de aanpassing van je adres op je eID.


ONLINE VERKLARING ORGAANDONATIE

Nieuw is de mogelijkheid om online een verklaring inzake orgaandonatie in te dienen.

Om je aan te melden, beschik je over een eigen e-mailadres. Vervolgens heb je verschillende mogelijkheden om je aan te melden: via je eID met je PIN-code en kaartlezer, via de itsme- app, via app met beveiligingscode of via een federaal token.

Uitleg over hoe je je kan aanmelden, vind je op het digitaal loket. Ben je je PIN-code van je eID vergeten, dan kan je met je PUKcode jouw PIN-code resetten. Vind je ook je PUK-code niet terug, dan kan je een nieuwe code aanvragen via de dienst Burgerzaken of via de website van Binnenlandse zaken www.ibz.rrn.fgov.be.

Benieuwd naar ons opgefrist digitaal loket burgerzaken?

Neem dan snel een kijkje!

https://www.tielt.be/e-loket

Deel deze pagina
Dit artikel werd gepubliceerd op 30 april 2020