naar top
Gemeente staden

Dringende herstelling? Betaal je niet blauw!

De FOD Economie ontving vorig jaar 273 meldingen over dringende hersteldiensten door loodgieters, slotenmakers, elektriciens … Wil jij hoge facturen vermijden? Volg dan deze tips.

Je bent gehaast en trekt de deur snel achter je dicht, om dan te beseffen dat je sleutels nog aan de binnenkant van de deur zitten. Het is snel gebeurd, en een slotenmaker kan er ook snel zijn. Al kan die laatste snel torenhoog bedrag vragen, snel onvolledige info geven over de prijs of omvang van de werken, of zelf gebrekkig herstellen.

De FOD Economie ontving in 2023 273 meldingen over onrechtmatigheden bij dringende hersteldiensten door loodgieters, slotenmakers, elektriciens… Samen met deze cijfers, geeft FOD ook enkele tips waar je best rekening mee houdt als je op zoek bent naar een dringende hersteldienst:

  1. Wees voorbereid. Sla de contactgegevens van een goede slotenmaker, loodgieter en andere dringende hersteldiensten in je buurt op, zodat je in geval van nood niet nog snel op zoek moet gaan. Onder tijdsdruk is het moeilijker om een weloverwogen keuze te maken.
  2. Contacteer niet zomaar de eerste onderneming die verschijnt na een opzoeking via een zoekmotor, ondernemingen kunnen betalen om bovenaan de zoekresultaten te verschijnen.
  3. Wees op je hoede voor aanbiedingen met extreem lage prijzen zoals "een slot/ontstopping/reparatie voor slechts 10 euro”. Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat vaak ook.

Maar ook als de gecontacteerde onderneming voor je deur staat, check je best nog een aantal dingen voor ze aan de werken beginnen:

  • Wees duidelijk over je behoeften: hoe meer details je geeft, hoe beter de dienstverlener de situatie correct kan beoordelen en een passende oplossing kan aanbieden.
  • Vraag voor de start van de werken naar de prijs: vraag naar een schriftelijke bevestiging van de volledige prijs. Ook bijkomende kosten, zoals vervangstukken, moeten schriftelijk aan jou worden meegedeeld voordat ze worden uitgevoerd.
  • Informeer naar de garanties: zorg dat je begrijpt wat er gedekt wordt en voor welke periode.

Bewaar ook na de herstelwerken alle belangrijke gegevens zoals communicatie, offertes, facturen en bonnen. Dit komt van pas als er achteraf conflicten zouden ontstaan over de kosten of kwaliteit van het werk.

Ben je toch opgelicht of misleid bij een dringende herstelling? Meld het dan via www.meldpunt.belgie.be.

Deel deze pagina
Dit artikel werd gepubliceerd op 22 maart 2024